Nie cvok, ale slepec.
Neprichádzalo do úvahy, aby Yan Wushi niesol na chrbte zraneného a umierajúceho muža. Ani v prípade, že tento muž bol vodcom klanu Xuandu.
Na ťažké práce bol po ruke jeho žiak a teda Yu Shengyan sa ujal tejto úlohy.
Klan Huanyue mal k dispozícii sídlo v okrese Funing neďaleko Polkrokového štítu. Kráčať a niesť na chrbte niekoho ako Shen Qiaoa, ktorý mal dolámané takmer všetky kosti, bolo veľmi náročné. Musel dávať veľký pozor, aby nespôsobil ďalšie zhoršenie jeho stavu. Aj keď Yu Shengyanov ginggong[1] a aj práca nôh boli na špičkovej úrovni, aj tak mu trvalo takmer dve hodiny, kým dorazil do sídla Funing.
Yan Wushi išiel dopredu a momentálne v pohode popíjal čaj.
„Majster, naozaj chcete zachrániť Shen Qiaoa?“ Potom ako sa Yu Shengyan postaral o zraneného muža, prišiel podať hlásenie.
„Nemal by som?“ spýtal sa Yan Wushi.
„Takmer všetky jeho meridiány[2] sú poničené. Má viacnásobné zlomeniny kostí. Pravdou je, že si ešte zachoval časť vnútornej qi[3], ale aj keď by sme mu zachránili život, existuje len malá nádej, že by bol schopný získať späť svoje bojové umenie. Okrem toho, pri páde mu praskla lebka na zadnej strane hlavy. Môže sa stať, že sa zobudí ako idiot.“
Yan Wushi sa pousmial, pričom v tom úsmeve nebola žiadna srdečnosť, a poznamenal: „Qi Fenggeho žiak. Vodca klanu Xuandu. Veliteľ všetkých ortodoxných klanov. Kúpal sa vo vlnách najvyššej slávy a teraz skončil horšie ako posledný z posledných. Aj keby sa dokázal vrátiť do Xuandu, už by nikdy viac nemohol byť vodcom klanu. Keď sa preberie a spozná svoju situáciu, aké pocity bude prežívať?“
Yu Shengyan vzdychol: „Pravda. Dokonca aj obyčajný človek by nedokázal prijať taký náhly pád, nie to ešte taký miláčik nebies ako Shen Qiao. Čím vyššie niekto stojí, tým hlbšie padá!“
Potom ho predsa premohli pochybnosti: „Ale koniec koncov, keďže Shen Qiao je žiakom Qi Fenggeho a tiež je vodcom klanu Xuandu, dokonca je vedený v prvej desiatke najlepších, takže jeho bojové umenie muselo byť mimoriadne. Aj keby ho Kunye dokázal poraziť, ako je možné, že to urobil takýmto zdrvujúcim spôsobom? Bolo by možné, že by Kunyeho bojové schopnosti prevýšili bojové schopnosti Hulugove?“
Yan Wushi sa znova usmial: „Čo sa týka tejto otázky, keď sa Shen Qiao zobudí, môžeš sa ho opýtať.“
Yu Shengyan mal pocit, že odkedy sa ujali Shen Qiaoa, jeho učiteľ sa zdal byť tak dobre naladený, že dokonca sa oproti minulosti aj viac usmieval. Rozhodne to však nebolo preto, žeby mal akúsi slabosť pre Shen Qiaoa. Napokon, ledva mu venoval pohľad, keď ho našli.
Opatrne sa spýtal: „Majster sa rozhodol zachrániť Shen Qiaoa kvôli tomu, aby získal vďačnosť klanu v horách Xuandu?“
Yan Wushi sa s veľkým elánom pustil do vysvetľovania: „Bol porazený a ak by zomrel, bol by to dobrý spôsob ako by bolo ukončené jeho trápenie. Ale čo ak sa preberie a zistí, že nielenže je ešte stále medzi živými, ale že aj stratil všetko, čo kedysi vlastnil, a že jeho bojové schopnosti sú úplne preč, jeho sila zničená kvôli veľmi vážnym zraneniam a poničenými meridiánom – ako sa bude cítiť? Čím viac autority a moci mal, tým viac bude pre neho ťažké prijať takýto úder. To ho určite zlomí. Keď sa to stane, potom ho zoberiem za svojho žiaka. Postupne by som z tohto kedysi presvätého a dobrosrdečného vodcu klanu Xuandu urobil učeníka démonickej sekty a teda niekoho, kto v očiach verejnosti nepozná morálne zásady. Nebude to celkom zaujímavé?“
Zdesený Yu Shengyan vyhŕkol: „…Čo ak sa zobudí ako cvok?“
Yan Wushi odvetil, ako by na tom nezáležalo: „Tak ho pochováš za živa kde len budeš chcieť.“
Yu Shengyan vedel, že jeho učiteľ je vrtošivý a nevyspytateľný typ muža, ktorý vždy robí len to, čo ho teší. Avšak sám s ním nemal veľa osobných skúseností. To, čo vedel, bolo z druhej ruky. Až teraz, keď to zažil na vlastné oči, pochopil, aké sú tie reči pravdivé. Praktizujúci démonických disciplín boli vo svojom správaní vrtošiví, riadení čisto vlastnými záujmami.
Yu Shengyan zaváhal: „Majster, Shen Qiao má celkom výnimočné postavenie. Prečo by sme si nezaviazali klan Xuandu tým, že im ho vrátime? Aspoň kvôli svojej povesti by predsa nenechali svojho klanového vodcu ponevierať sa po svete ako tulák. Nie?“
Yan Wushi sa zľahka uškrnul. Keby tu dnes bol Bian Yanmei, jeho starší žiak, ten by určite nepoložil tak naivnú a smiešnu otázku, ako tento tu. Yu Shengyan bol stále ešte príliš detinský.
Avšak dnes mal dobrú náladu, takže svoje vysvetlenie doplnil: „Vieš veľmi dobre, že Shen Qiao patrí medzi prvých desiatich bojových majstrov súčasného sveta. Aj keď prebýval v hlbokom ústraní, takže len málo ľudí naozaj videlo jeho skutočné schopnosti, ale keďže bol hodný toho, aby prevzal Qi Fenggeho plášť[4], ako by mohol byť tak neschopný? Koniec koncov, Kunye nie je Hulugu, ktorý dosiahol vrchol experta xiantian. Aj keby Shen Qiao prehral, stále by mal byť schopný bezpečne ustúpiť. Prečo namiesto toho skončil takto?“
Predsa len nebol Yu Shengyan hlúpy. Hneď totiž nadviazal: „Muselo sa stať niečo nepredvídateľné. Ak by to bolo niečo vo vnútri klanu Xuandu, potom, aj keby sme im Shen Qiaoa odovzdali, nemuseli by ho prijať. Pravdepodobne by sme si namiesto vďaky privodili zbytočné problémy.“
„No, aspoňže nie je úplne beznádejný,“ pomyslel si Yan Wushi a úkosom pozrel na svojho žiaka. „Kým som tu, Huanyue sekta sa nemusí zaťažovať názormi iných a ani obchodovať len kvôli získaniu nejakej vďaky.“
Postavenie Shen Qiaoa bolo síce celkom výnimočné, ale pre Yan Wushiho bol niečo ako nová, ojedinelá hračka.
Jeho slová zneli mimoriadne arogantne, ale Yan Wushi bol predsa ten typ človeka, ktorý si oprávnene také niečo mohol dovolil povedať.
Hoci bol pred desiatimi rokmi porazený v súboji s majstrom démonického klanu Cui Youwangom a utŕžil zranenia, ani jeho oponent neobišiel lepšie. Naviac, v tom čase bolo Cui Youwangove bojové umenie už skutočne tak bezmedzné, že sa dalo porovnávať so schopnosťami Qi Fenggeho, ktorý nemal v celom svete rovnocenného protivníka.
Teraz, po desiatich rokoch boli Cui Youwang aj Qi Fengge mŕtvi, no Yan Wushi po zistení pravdy o deviatom stupni princípov techniky Oslnivý let Fénixa, dosiahol rýchlo veľký pokrok. A hoci bolo nemožné vedieť kam až siahali jeho bojové schopnosti, rozhodne by sa tým dvom spred desiatich rokov vyrovnal.
Len veľmi málo ľudí vedelo, že sa znova objavil v svete bojovníkov[5], inak by to vyvolalo určite naozajstný rozruch. Možno by bolo potrebné aj prehodnotenie prvej svetovej desiatky.
Keď myšlienky Yu Shengyana dorazili až do tohto bodu, bol veľmi rozrušený: „Kým bol majster v ústraní, klan Hehuan nám spôsoboval problémy takmer každý deň. Raz som bojoval so Sang Jingxingom a utrpel som zranenia. Musel som odísť z okrsku Fenlin niekam ďaleko a to bol vlastne aj dôvod môjho niekoľkoročného potulovania sa. Našťastie je majster späť…“
Názov „démonický klan alebo démonická disciplína[6] “ bol v skutočnosti len akýsi všeobecný názov.
Spočiatku sa názov „démonický klan“ odvolával na klan Yangyue v horách Yangyue v Fenglin okrsku. Neskôr sa Yangyue klan rozpadol na tri menšie: Huanyue, Hehuan a Fajing. Napriek tomu, že všetky boli démonickými klanmi, boli medzi nimi neustále rozpory. V skutočnosti nikdy neprestali medzi sebou bojovať, či už otvorene alebo tajne.
Potom, ako Yan Wushi odišiel pred desiatimi rokmi do meditačného úzadia, Klan Hehuan chcel využiť neprítomnosť vodcu Huanyue klanu na jeho ovládnutie. Huanyue klan mal len málo učeníkov a naviac boli na rôznych miestach. Klan samotný nemal centralizovanú organizáciu. Starší učeník Bian Yanmei mal svoje vlastné postupy a snažil sa riešiť záležitosti nenápadne a diplomaticky. Takto potajomky spôsoboval Hehuan klanu značné problémy. Darilo sa mu rozbíjať protivníkove snahy a Hehuan klan v skutočnosti nezískal príliš veľa výhod.
Len Yu Shengyan, keďže vstúpil do Huanyue klanu neskôr a ešte bol aj veľmi mladý, utrpel nemálo strát. Teraz, keď sa Yan Wushi vrátil, ľudia Huanyue klanu boli vo vytržení. Podobne ako stratené deti, ktoré nakoniec našli svoju matku.
„Služobníctvo nebude schopné zvládnuť zranenia Shen Qiaoa,“ povedal Yan Wushi. „Zostaň tu a niekoľko dní a postaraj sa o neho. Keď sa preberie, vráť sa na úbočie Polkrokového štítu a uchop v plnom rozsahu piaty stupeň techniky Oslnivý let Fénixa.“
Yu Shenyan s rešpektom potvrdil: „Vykonám.“
***
Shen Qiaove zranenia boli veľmi závažné, ale na tvári mal len škrabance, ktoré utŕžil pri páde. Potom, keď z nej zmyli krv, ukázala sa jeho skutočná podoba.
Tie rany na tvári a ani obväz okolo hlavy nezakryli jeho skutočne krásne črty. Či už to bol klenutý nos alebo pery teraz pevne stisnuté, všetko to dalo vyniknúť aure zdržanlivosti presne v súlade predstavami ľudí o tom, ako majú vyzerať taoistickí praktizujúci z hory Xuandu – odlúčení od obyčajného ľudského sveta.
Nebolo ťažké si predstaviť láskavosť v očiach, keď sa raz otvoria a ešte zvýšia tento dojem.
Yu Shengyan sám, prijatý za žiaka samotným Yan Wushim, nebol rozhodne škaredý. Cestoval po svete a na vlastné oči videl množstvo krásnych ľudí. Ale aj napriek tomu, že tvár Shen Qiaoa bola pokrytá ranami, zarazila a zároveň ho uchvátila. Prichytil sa, ako na neho zíza a až po chvíli sa spamätal a začal nanášať liečivú masť na jeho zranenia, pričom s ním v duchu súcitil.
Napriek tom, že dolámané kosti sa dali zafixovať a meridiány znova poprepájať, vážne zranené vnútorné orgány nebolo možné tak ľahko vyliečiť. Naviac, jeho kultivácia[7] bola značne zredukovaná a pravdepodobne zostane ešte slabším, dokonca slabším ako obyčajní ľudia[8], po celý zvyšok života. Keď sa Yu Shengyan pokúsil predstaviť si, že by zo dňa na deň stratil všetky schopnosti bojového umenia, ktoré získal rokmi tvrdého tréningu – jeho myseľ protestovala a odmietala o takejto možnosti čo i len premýšľať. Snažil sa vžiť do kože zraneného muža pred sebou a chápal, že to, čo bude Shen Qiao zažívať, si nevie v plnom rozsahu predstaviť.
„Aká škoda,“ povzdychol si v duchu, keď sa díval na bledú takmer bezkrvnú tvár.
Yan Wushi rozhodol o záchrane She Qiaoa len z náhleho rozmaru. Všetko ostatné zostalo ležať na pleciach Yu Shengyana a Yan Wushi už viac neprejavil ani najmenší záujem.
Okres Funing bol vcelku malý. Za normálnych okolností sa tu zastavilo len málo cestovateľov, ale keďže súboj na Polkrokovom štíte rozvíril vody sveta bojových umení, niekoľkí praktizujúci sa rozhodli na svojej ceste zastaviť v miestnom hostinci. Tu si Yu Shengyan mohol vypočuť zopár noviniek pri svojich občasných vychádzkach von zo sídla.
Napríklad, súboj medzi Shen Qiaom a Kunyem bol úžasný. Ale koniec koncov, Shen Qiao nebol Qi Fengge a jeho bojové umenie nedosahovalo úroveň jeho učiteľa. Na druhej strane, aj keď Kunye ešte nebol tak dobrý ako jeho učiteľ Hulugu, bol obdarený naozaj mimoriadnym talentom. To bol dôvod, prečo ho ctihodný taoista Shen Qiao nebol schopný poraziť. Dokonca potom, ako na neho Kunye zaútočil, spadol z útesu a dokonca ani jeho ostatky nebolo možné nájsť.
Predtým, keď sa dozvedeli, že Kunyeho učiteľ poslal list, v ktorom vyzval Shen Qiaoa na súboj, boli všetci rozhorčení spravodlivým hnevom. Dychtivo túžili vidieť tých arogantných ľudí z Tujue porazených. Ale keď sa dozvedeli, že slávny vodca Xuandu klanu utrpel tak zdrvujúcu porážku, tak všetci rýchlo zabudli na to, ako chceli podporiť Shen Qiaoa. Rýchlo obrátili a neodvažovali sa ani len krivo pozrieť na Kunyeho.
Po tomto súboji Kunyeho reputácia vystrelila dohora a v prvej desiatke nahradil Shen Qiaoa. Hovorilo sa, že počas jeho cesty po Centrálnej pláni chce postupne vyzvať na súboj ďalších majstrov a očakávalo sa, že jeho ďalším cieľom bude budhistický majster Xueting z Zhou.
Od migrácie ľudí Jin na juh a po povstaní piatich barbarov, bola zem rozdelená. Na severe vládli dynastie Zhou a Qi a na juhu dynastia Chen s podporou Tujue a Tuyuhun. Každá z nich zaberala obrovskú rozlohu okolo pohraničných oblastí. Klany a rodiny slúžili svojim pánom a frakcie konfucionizmu, budhizmu a taoizmu vymedzovali presné hranice medzi jednotlivými školami.
Ako vodca všetkých taoistických klanov si klan Xuandu od čias Qi Fenggeho udržiaval neutrálnu pozíciu a vyhýbal sa všetkým bojom o moc. Teraz, keď Kunye porazil Shen Qiaoa tak, že jeho život visel na vlásku, nikto nevedel kto ho nahradí na pozícii vodcu klanu Xuandu. Taktiež nikto nevedel, či jeho nástupca bude alebo nebude pokračovať v šľapajach jeho predchodcov.
Ústredná postava v tomto víre udalostí, Shen Qiao, však stále ležal v posteli. Yu Shengyan a služobníci mu každý deň menili obväzy a podávali lieky. V bezvedomí, bez akéhokoľvek pocitu, necítiac ani smútok a ani radosť, vôbec netušil, čo sa dialo vo vonkajšom svete.
Až po uplynutí polovice mesiaca sa konečne prvýkrát pohol. Yu Shengyan, ktorého služobníci okamžite zavolali, pozeral ako Shen Qiao pomaličky otvára oči.
„Si vážne zranený. Zlomené kosti sa ti ešte nezrástli, takže sa radšej nehýb.“
Ležiaci muž sa zľahka zamračil. Jeho pery sa sťažka pohli v snahe niečo povedať, ale potom sa mu na tvári usadil prázdny výraz.
„Teda, že by si sa po tom páde predsa stal cvokom? pomyslel si Yu Shengyan. Po chvíli váhania sa spýtal: „Pamätáš si svoje meno?“
Muž pomaly zažmurkal a potom opatrne pokrútil hlavou. To gesto bolo ledva postrehnuteľné.
Amnézia? Vlastne by to mohlo byť normálne, keďže zranenie jeho hlavy bolo naozaj vážne. Yu Shengyan si stále pamätal, že v ten deň, keď priniesol Shen Qiaoa do sídla, rana na jeho hlave bola hlboká a dlhá, až bolo vidieť lebečné kosti pod ňou.
„Ty…“ zdalo sa, že aj rozprávanie je pre neho veľmi namáhavá úloha. Yu Shengyan sa musel k nemu nakloniť, aby ho dobre počul. „Okolo seba vidím len tmu, takže som musel oslepnúť…“
Yu Shengyana to šokovalo. Takže Shen Qiao sa nestal cvokom, ale namiesto toho zostal slepý?
*** *** ***
[1]Ginggong – schopnosť odľahčiť telo a pohybovať sa s veľkou obratnosťou a rýchlosťou. Vo wuxia žánri je zvykom tieto schopnosti až preháňať, takže vysoko zruční majstri dokážu behať po vode, skákať na vrcholky stromov alebo sa dokonca kĺzať vzduchom
[2]meridiány – Meridians (经脉 jingmai): sieť ciev/kanálov v tele, cez ktoré prúdi qi – životná energia. Podobne ako cez krvné cievy, ale namiesto krvi prúdi cez tieto kanály qi.
[3]vnútorná qi – vnútorné dýchanie (内息 neixi), ktoré sa niekedy označuje aj ako vnútorná sila (内力 neili). Je to základ toho, koľko sily môže človek vyvinúť na svoje pohyby. Môže sa zvýšiť prostredníctvom kultivačných techník.
[4]Plášť (衣钵 yibo): Budhistický výraz, ktorý sa často používa na zobrazenie odovzdávania pozície a vedomostí. Učeník, ktorý je vybraný majstrom, aby nastúpil na jeho pozíciu, je často označovaný ako ich „žiak v plášti“. Tu to znamená, že Shen Qiao bol schopný prevziať pozíciu Qi Fenggeho ako nový vodca klanu Xuandu.
[5]svet bojovníkov – Jianghu – označenie významného spoločenstva vyznávačov kultivovania bojových umení, do ktorého spadali rôzne klany, sekty i osamelí tuláci.
[6]Démonické klany – klany kultivujúce bojové umenie neortodoxnými, netradičnými, ale aj neetickými a tiež zakázanými technikami
[7]Úroveň kultivácie: toto nie je xianxia román, ale špičkové wuxia romány si požičiavajú veľa výrazov zo xianxia. Kultiváciou sa tu myslí kultivácia/rozvíjanie bojových umení.
[8]Obyčajní ľudia – myslí sa tým ľudia, ktorí nikdy netrénovanie bojové umenia – teda ľudia bez silnej vnútornej qi a vnútorného „zlatého jadra“ ako zdroja vnútornej sily tých, ktorí kultivujú umenie boja
Žiaden komentár, buďte prvý.