Jemný a ústretový, krásny a láskavý.
„Voláš sa Shen Qiao a si učeníkom Huanyue klanu. Utrpel si vážne zranenia, ale našťastie som ťa našiel ešte skôr, ako si omdlel. Tí, čo ti ublížili, sú z klanu Hehuan. Sú to nepriatelia. Keďže boli silnejší ako ja, tak som ťa najskôr zobral domov, do bezpečia. Neskôr, keď sa uzdravíš a znova nadobudneš svoje bojové schopnosti, môžeš sa im pomstiť.“
Yu Shengyan síce táral dve na tri, ale Shen Qiao ho počúval so skutočnou pozornosťou. Nakoniec sa spýtal: „Potom… ako ťa mám oslovovať?“
„Moje meno po rodičoch je Yu, Yu Shegnyan. Som tvoj starší brat[1] v učení.“
Táto veta bola v skutku sporná. Až bezcharakterná. Yu Shengyan ledva dosiahol vek dvadsiatnika. Hoci Shen Qiaov vzhľad neprezrádzal jeho vek, ale keďže bol žiakom Qi Fenggeho a päť rokov viedol klan Xuandu, bolo nemožné, aby bol mladší ako Yu Shengyan.
Bolo zrejmé, že Yu Shengyan zámerne zneužíva slepotu ako výhodu pre seba.
Ale Shen Qiao ho naozaj pokorne oslovil: „Starší brat.“
Yu Shengyan sa cítil trochu previnilo, keď videl jeho nevinnú tvár.
So smiechom sa trochu prikrčil: „Buď dobrý. Keďže ešte nemôžeš vstať, mal by si zostať v posteli a odpočívať. Keď sa úplne zotavíš, zoberiem ťa za naším učiteľom, aby si mu vzdal úctu.“
Shen Qiao odvetil: „Dobre.“
Potom zatvoril oči, ale zakrátko ich znova otvoril. Keďže nedokázal zaostriť, vyzerali zastrené a bez svojho obvyklého jasu.
„Starší brat…?“
„Ešte niečo?“ Yu Shengyan považoval sám seba za niekoho, kto obdivuje krásu. Keď sa díval na Shen Qiaoa, znova si povzdychol „aká škoda“ a pomyslel si: „Je naozaj smutné, že tak slávny vodca všetkých taoistických klanov, musel skončiť takto. Ak by bol stále vodcom klanu so svojim bojovým umením v plnom rozkvete, ako by sa správal, ako by reagoval?“
„Chcel by som sa trochu napiť…“
„Teraz nepi vodu. Tvoj liek sa už pripravuje a bude čoskoro hotový. Teraz budeš piť liek namiesto vody.“
Hneď ako dohovoril, do miestnosti prišla slúžka a v rukách niesla odvar. Možno pre nezvyčajný pocit viny kvôli vymyslenej historke a kvôli tomu, že zatajil skutočný pôvod Shen Qiaoa, Yu Shengyan jej zobral misku s liekom z rúk a požiadal ju, aby podložila pod pacientovu hlavu vankúš. Potom mu osobne podával odvar po lyžičkách.
Shen Qiaove kosti neboli úplne dolámané, ale nemal od toho ďaleko. Tiež svaly, šľachy a meridiány mal vo veľmi vážnom stave – jeho šance na prežitie boli takmer nulové. Jediným dôvodom, že sa prebudil už za menej ako mesiac, bol jeho veľmi dobrý a zdravý základ. Na to, aby sa ale mohol znova hýbať, bude potrebovať najmenej tri mesiace.
Yu Shengyanov tréning v Huanyue klane pod dohľadom Yan Wushiho bol náročný a tvrdý, ale keďže životný štýl klanu bol vždy extravagantný, nikdy nepociťoval nedostatok. Každý deň mal k dispozícii jedlo, jeho oblečenie bolo na úrovní mladších majstrov zo šľachtických rodín. Starať sa o niekoho, kŕmiť ho vlastnými rukami bolo úplne mimo jeho skúseností. Hoci bol veľmi opatrný, dochádzalo k malým nehodám, keď z času na čas oblial odvarom Shen Qiaove oblečenie. Ale Shen Qiao vypil každú lyžičku, ktorú mu priložil k ústam, bez akýchkoľvek známok nespokojnosti. Potom, keď vypil všetok liek, Shen Qiao dokonca venoval Yu Shengyanovi mierny úsmev a s vďačnosťou sa mu poďakoval: „Ďakujem ti starší brat.“
Jemný a ústretový, krásny a láskavý.
Aj keď to bol mierny úsmev, akoby priniesol na jeho bledú tvár trochu farby a života. Slúžka stojaca na boku sa začervenala a odvrátila zrak.
Shen Qiao sa na nič sa nepýtal, čo Yu Shengyana vskutku prekvapovalo. Ak by sa on sám zobudil bez spomienok, slepý a tak vážne zranený, že by nemohol ani vstať z postele, dokonca aj keby sa psychicky nezrútil, bolo by pre neho nemožné zachovať pokoj tak, ako Shen Qiao.
„Prečo sa ma nespýtaš, kedy sa uzdravíš?“
„Majster a aj starší brat sa musia o mňa starať, čo je fyzicky aj mentálne náročné,“ Shen Qiao niekoľkokrát zakašľal a zvraštil obočie, keďže bolestivo cítil svoje zranenia. „Ak by som sa pýtal, neprinieslo by vám to viac starostí a zármutku?“
Yu Shengyan na chvíľu onemel a nevedel čo na to povedať. Možno preto, že nikdy nestretol niekoho tak pozorného a ohľaduplného voči iným, alebo možno aj preto, lebo pred Shen Qiaom pociťoval vinu. Po chvíli sa spamätal: „Tak si teraz poriadne oddýchni. Teraz idem preč, ale zajtra prídem znova, aby som dal lieky.“
„Ďakujem ti starší brat. Prosím odovzdaj v mojom mene pozdrav majstrovi.“
„Odovzdám.“
Yu Shengyana sa náhle zmocnil pocit, že ak by zostal dlhšie, pocit vlastnej trápnosti by ešte vzrástol. Niekoľkokrát sa nervózne poškrabal na nose a po potvrdení, že pozdrav odovzdá, sa rýchlo vzdialil.
Spočiatku trochu podozrieval Shen Qiaoa, že jeho strata pamäti je len predstieraná. Ale keďže ho navštevoval takmer denne, jeho správanie voči Yu Shengyanovi zostávalo jemné, optimistické a plné vďačnosti. Také isté, ako v ten prvý deň, keď sa prebral. Bez jedinej pochybnosti prijímal všetko, čo mu Yu Shengyan povedal. Bol ako čistý a nepopísaný kus papiera.
Keď mohol konečne vstať z postele a bol schopný urobiť aj pár krokov, Shen Qiao dokonca sám navrhol, že by rád osobne poďakoval „svojmu majstrovi a učiteľovi“.
***
Yan Wushi by takmer na existenciu Shen Qiaoa úplne zabudol, ak by mu ho Yu Shengyan nepripomenul.
Počas jeho desaťročnej neprítomnosti sa vo svete veľa zmenilo. Nebolo to nič, čo by sa dalo povedať v skratke niekoľkými vetami. Vo svete bolo veľa klanov a každý z nich mal vlastné frakcie a politické zázemie.
Klan Gao dynastie Qi bol známy svojim absurdným a nerozumným správaním, a každá ďalšia generácia mala čoraz väčšiu tendenciu sa spolčovať s démonickými klanmi. Odkedy sa Gao Wei stal cisárom, udržoval veľmi blízky vzťah k Hehuan klanu, takže vplyv Hehuan klanu v Qi veľmi vzrástol.
V Zhou bol počas vlády cisára Yuwen Hua veľmi podporovaný budhizmus. Takže budhistický majster Xueting bol poctený pozíciou najvyššieho učiteľa v Zhou. Avšak, po nástupe Yuwen Yonga k moci, nastali zmeny. Nový cisár neveril ani taoizmu a ani budhizmu. Dokonca obe školy zakázal v celej krajine. To spôsobilo, že vplyv budhizmu v Zhou výrazne poklesol.
Čo sa týka dynastie Chen na juhu – na jej čele stál Lichuanský inštitút konfucianizmu. Hlavný veliteľ Ruyan Kehui celým srdcom asistoval cisárovi Chenovi pri riadení krajiny. Bol veľmi rešpektovaný a cisár sa na neho značne spoliehal.
Predtým, ako Yan Wushi odišiel do ústrania, zastával pod inou identitou funkciu asistenta Yuwen Yonga, v tom čase vojvodu z Lu. Keď sa kvôli zraneniam utŕžených v súboji s Cui Youwangom musel vzdialiť, prikázal svojmu staršiemu žiakovi, Bian Yanmeiovi, aby zotrval po boku Yuwen Yonga.
Teraz, keď sa vrátil z ústrania, bez meškania vycestoval do Zhou na zdvorilostnú návštevu Yuwen Yonga, ktorý už nastúpil na trón ako cisár a z rúk Yuwen Hua prevzal moc.
Počas tých rokov, moc severného Zhou rástla krok za krokom, čo okolité krajiny neradi videli. Naviac, tri školy – konfucionizmus, budhizmus a taoizmus nemali žiadny vplyv na cisára Zhou, pretože nielenže zakázal posledné dve školy, ale tiež nepovolil, aby konfucionisti zakladali verejné školy a získavali tak svojich nasledovníkov.
Táto situácia umožnila klanu Huanyue, aby upevnil svoj vzťah s Yuwen Yongom a podporila ho. Na druhej strane Yuwen Yong potreboval klan Huanyue na to, aby si udržal vládu.
Po stretnutí s Yuwen Yongom, Yan Wushi opustil severnú Zhou a po ceste navštívil pohorie Xuandu. Mal v pláne vyzvať Kunyeho, takzvaného experta číslo jedna v Tujue, ktorý porazil Shen Qiaoa.
Bojovali proti sebe a Kunye utrpel porážku. Prezývka Yan Wushiho „kráľ démonov“ sa znovuobjavila a otriasla svetom bojového umenia. Všetci vraveli, že z démonických klanov znova vzišiel mocný a obávaný muž, ktorý bol ako samotný Cui Youwang.
Ibaže, bez Qi Fenggeho, nebolo bojovníka, ktorý by mu bol rovný.
Podľa Yan Wushiho, Kunyeho schopnosti boli dobré a mal vynikajúci talent, ale ani zďaleka nebol ako Hulugu. Dokonca ani v prvej desiatke najlepších zvlášť nevynikal. To, že niekto ako on tak vážne zraniť vodcu klanu Xuandu bolo samo o sebe zvláštne.
Avšak, toto nebolo to, čo ho znepokojovalo. Čo presne bolo za zraneniami Shen Qiaoa a či to malo nejaký súvis s Kunye – toto Yan Wushiho nezaujímalo. Dôvod, prečo ako prvého vyzval Kunywho, bolo len vyslanie správy do sveta, že je späť vo svete bojového umenia. Keďže Kunye len nedávno porazil vodcu klanu Xuandu a teda všetky oči boli zamerané na neho, bol prirodzene tou optimálnou voľbou.
Lež najdôležitejším cieľom Yan Wushiho na tejto ceste nebolo urobiť si meno a ani porazenie Kunyeho, ale zistiť, kde sa nachádza jedna zo zostávajúcich kníh Stratégie rumelkového slnka[2].
V legendách sa hovorilo, že pred päťdesiatimi rokmi veľmajster vtedajšej generácie Tao Hongjing sa stretol s nesmrteľnými na hore Mao a bola mu odovzdaná kniha s názvom Kľúč k vzostupu pravdy[3]. Kniha obsahovala štyri časti. Tao Hongjing tri z nich preorganizoval do inej knihy a nazval ju Tajný kľúč k vzostupu pravdy.
Zostala menšia časť, ktorú vynechal kvôli tomu, že jej obsah bol nejasný a zväčša sa zaoberal kultiváciou vedúcou k zjednoteniu ľudí a nebies. Tao Hongjing tento obsah usporiadal do samostatnej knihy. Do nej pridal princípy učenia sa a poznaní, ktoré získal počas svojho života ako kľúč k tomu, ako on pochopil a uchopil túto časť. Vznikla tak slávna kniha Stratégia rumelkového slnka.
Tao Hongjing sa hlboko pohrúžil do štúdia vzťahu medzi človekom a nebesami. Hoci bol taoistickým duchovným, v skutočnosti bol znalcom všetkých troch škôl a tiež bol požehnaný učením, ktoré získal od nesmrteľného majstra Danyanga, Sun Youyeho. Tieto poznania ovplyvnili aj jeho bojové majstrovstvo, ktoré dosahovalo bezhraničnú dokonalosť. Dokonca aj Qi Fengge ochotne uznal porážku v súboji proti nemu. Tao Hongjing bol svetom uznávaný ako nesporne jedinečný a najlepší znalec bojového umenia.
Preto sa aj kniha Stratégia rumelkového slnka prirodzene stala cenným textom, o ktorého prečítanie sa trhalo množstvo ľudí.
Tradovalo sa, že ak by niekto úplne pochopil obsah všetkých piatich zvitkov Stratégie rumelkového slnka, ten by dokázal uvidieť prapôvod bojového umenia z dávno zabudnutého času a tak vstúpiť do novej sféry, kde by aj dosiahnutie nesmrteľnosť nebolo nemožné.
Nanešťastie potom, ako Tao Hongjing vystúpil do sveta nesmrteľných, klan Shangqing z hory Mao nesmierne utrpel kvôli angažovaniu sa v politike. Keďže každý učeník zastával svoj vlastný odlišný postoj, spolu s občianskymi nepokojmi, ktoré neskôr zasiahli dynastiu Liang, päť zvitkov Stratégie rumelkového slnka sa stratili na rôznych miestach a neboli ich možné získať späť.
O necelých desať rokov neskôr Qi Fengge sám priznal, že jeho bojové schopnosti boli okrem odkazu klanu Xuandu podporené aj Stratégiou rumelkového slnka. Potom sa postupne zjavovali informácie aj o ostaných častiach. Povrávalo sa, že jeden zvitok je pokladom držaným v Zhou, jeden vlastnil Tiantai klan v Zhejiang, jeden bol v Xuandu. O ďalších dvoch sa nevedelo nič a miesto, kde sa nachádzali zostávalo stále tajomstvom.
Yan Wushi mal možnosť vidieť ten, ktorý bol držaný ako poklad v cisárskom paláci Zhou. Jeho neuveriteľný pokrok a rapídny nárast kultivácie jeho schopností počas odlúčenia sa dal čiastočne pripísať aj práve tejto časti knihy Stratégia rumelkového slnka.
Len ten, kto to zažije na vlastnej koži, môže plne pochopiť geniálnosť Stratégie rumelkového slnka. Z jednej sa dal odhadnúť celok. Stratégia rumelkového slnka bola stelesneným plodom nesmierneho úsilia Tao Honhjinga počas jeho celého života. Spájala bojové umenie a meditačné praxe[4] všetkých troch škôl. Vzájomne sa dopĺňali a prelínali, ich zjednotenie bolo komplexné a bezchybné. Ak by bolo možné zoznámiť sa s obsahom aj zvyšných štyroch, nielenže by bolo nárokovanie si suverenity majstra majstrov bojového umenia len otázkou času, ale nebolo by nemožné uchopiť spôsob, ako dosiahnuť stav zjednotenia medzi človekom a nebesami.
Yan Wushi sa vybral do Xuandu hlavne preto, aby sa votrel do Xuandu využijúc príležitosť, že klan bol bez vodcu a zmietaný interným chaosom. Chcel tam vyhľadať zvitok Stratégie rumelkového slnka.
Avšak počas boja s Kunyem objavil, že hoci bojové schopnosti Kunyeho boli založené na priamej línii západných regiónov[5], objavovalo sa tam aj niečo iné. Akoby zdroj jeho vnútornej kultivácie[6] a pravého qi[7] pochádzal odinakiaľ. Bol tam takmer nepostrehnuteľný náznak, akoby tento zdroj mal rovnaký pôvod ako jeho. Toto zistenie bolo skutočne podozrivé. Bolo veľmi pravdepodobné, že dôvodom, prečo bol Hulugu skoro na rovnakej úrovni ako Qi Fengge a prehral len o vlas, bola pomoc, ktorú získal zo Stratégie rumelkového slnka.
Kunye, ako expert novej generácie Tujue, ak by mal dostatok času, mohol by sa stať rovnakým majstrom ako Hulugu. Keďže pomocou kombinácie meditačnej praxe západných regiónov a Stratégie rumelkového slnka sa zrodil bojovník ako Hulugu, mohol sa tak isto zrodiť aj ďalší.
Toto Yan Wushiho veľmi zaujímalo. Preto v nasledujúcich dňoch všade Kunyeho nasledoval a keď sa mu zachcelo, vyzýval ho k súbojom. Kunye ho nedokázal poraziť a zároveň nemal šancu uniknúť. S nervami riadne naštrbenými sa napokon rozhodol, že bude najlepšie, keď sa vráti do Tujue.
Yan Wushi ho nemal v pláne prenasledovať až tam a tak sa nenáhlivo vrátil do svojho sídla. Hneď, ako sa vrátil, dozvedel sa od svojho žiaka, že Shen Qiao sa prebral a už je schopný vstať z postele a prejsť sa.
Keď Shen Qiao kráčal k Yan Wushimu, opieral sa o bambusovú tyč. Kráčal síce pomaly, ale pevne krok za krokom. Slúžka, ktorá ho podopierala, mu vysvetľovala cesty vo vnútri sídla.
„S rešpektom zdravím majstra.“ Keď mu slúžka naznačila smer, Shen Qiao sa poklonil tam, kde Yan Wushi sedel.
„Sadni si,“
Yan Wushi odložil weigi[8] kamene, ktoré práve držal v ruke. Yu Shengyan sedel oproti a vyzeral dosť nešťastne. Ale zároveň sa zaradoval, akoby ho omilostili. Evidentne práve prehrával.
Shen Qiao si s pomocou slúžky sadol. Potom, ako sa zobudil, jeho spomienky boli veľmi nejasné. Nepamätal si ani svoje vlastné meno a ani odkiaľ pochádza. Takisto, čo sa týkalo Yan Wushiho a Yu Shengyana, vôbec si nepamätal, kto sú.
„Ako sa cítiš? spýtal sa Yan Wushi.
„Ďakujem majstrovi za jeho starostlivosť. Dokážem už vstať z postele a trochu sa poprechádzať. Iba ruky a nohy mám ešte slabé a moje bojové schopnosti… vyzerá to tak, že ešte nie sú v poriadku.“
„Ruku.“´
Shen Qiao mu poslušne podal ruku. Yan Wushi hneď priložil na akupunktúrny bod vitality[9]. Chvíľu kontroloval pulz a na tvári sa mu objavila stopa prekvapenia. Významne sa pozrel na Shen Qiaoa, ale ten druhý mal kvôli svojej slepote prázdny a nevinný pohľad.
Yan Wushi sa ho spýtal: „Nejaké iné problémy?“
Shen Qiao sa na krátko zamyslel: „Každú noc okolo polnoci mám striedavé pocity chladu a horúčky, ktoré sprevádza silná bolesť na hrudi. Niekedy až tak neznesiteľne silná, že nemôžem chodiť.“
Yu Shengyan dodal: „Už som o tom hovoril doktorovi. Doktor povedal, že keďže mladší brat bol v tak vážnom stave, jeho liečenie ešte potrvá nejaký čas.“
Yan Wushi sa uškrnul pri slovách „mladší brat“, ktoré boli vyslovené tak hladko. Potom sa znova obrátil k Shen Qiaovi: „Tvoje bojové umenie nie je úplne zničené. Cítim tam nepatrnú stopu pravej qi. Nie je silná, ale ani slabá. Po dostatočne dlhom čase je možné, že sa zotaví. Avšak náš klan nepodporuje ničnerobenie. Mám úlohu pre tvojho staršieho brata. Pôjdeš s ním a pomôžeš mu.“
„Áno,“ povedal Shen Qiao.
Nepýtal sa, o akú úlohu ide. Tak, ako v prípade Yu Shengyana, aj tu rovnako súhlasil s tým, čo bolo povedané. Potom už len ticho sedel bez akéhokoľvek zbytočného pohybu.
Yan Wushi nebol ani náhodou dojatý stavom pokoreného tigra, v ktorom sa Shen Qiao nachádzal. Jeho nešťastie v ňom vzbudzovalo ešte väčšiu krutosť. Túžil ešte viac ako predtým zničiť a poškvrniť tú jeho snehovo bielu nevinnosť.
„Môžeš sa vrátiť a odpočívať,“ vyzval ho priamo.
Shen Qiao sa poslušne postavil, ospravedlnil sa s úklonom a s pomocou slúžky odišiel.
Yan Wushi odvrátil svoj pohľad uprený na chrbát odchádzajúceho muža a povedal Yu Shengyanovi: „Urob si výlet do Qi a zlikviduj celú rodinu veľmajstra hovorcov[10] Yan Zhiwena.“
„Áno,“ Yu Shengyan prijal úlohu bez zaváhania. „Znepáčil sa majstrovi nejakým spôsobom?“
„Je učeníkom Hehuan klanu a tiež vyzvedač v Qi pre Hehuan klan.“
Yu Shengyan bol nadšený: „Áno! Hehuan klan je už dlhý čas arogantný. Kým bol majster v ústraní, Yuan Xiuxiu nám opakovane spôsobovala veľa problémov. Ak by sme im nedali príučku, neboli by sme k ničomu, že? Vyberiem sa v priebehu pár dní!“
Na chvíľu sa odmlčal, potlačil úsmev a zmätene sa spýtal: „Majster chce, aby som so sebou zobral Shen Qiaoa? Nedokáže bojovať. Obávam sa, že mi nebude nápomocný s ničím.“
Yan Wushi mu odvetil s náznakom úsmevu na perách: „Teraz, keď ho voláš mladší brat, musíš mu ukázať svet. Jeho bojové schopnosti sú síce zničené, ale zabiť jedného či dvoch ľudí by nemalo byť až tak náročné.“
Yu Shengyan konečne pochopil. Majster pristupoval k Shen Qiaovi ako k hárku bieleho papiera s úmyslom ho kompletne začierniť. Aj keby sa jedného dňa spamätal alebo by sa mu vrátili spomienky, nebolo by pre neho cesty späť. To, čo by dovtedy vykonal, by sa nedalo nijako odčiniť. Aj keby ako chcel.
Bolo by zlé byť ako oni? Ničím sa neobmedzovali a robili to, čo chceli. Neplatili pre nich žiadne pravidlá spoločnosti. Okrem toho Yu Shengyan bol presvedčený, že prirodzenosťou človeka je zlo a že táto temná strana je hlboko zakorenená v každom jednom. Vždy len záležalo na tom, či dostala šancu sa prejaviť alebo nie. Všetky tie takzvané taoistické, budhistické a konfucianské klany radi veľa rozprávali o cnostiach a morálke. O tom, ako byť zhovievavým a súcitným, ale v skutočnosti len skrývali svoje vlastné sebecké záujmy a túžby pod pláštikom spravodlivých dôvodov. Nehovoria o tom, že v boji o moc víťaz berie všetko. Za týchto okolností, existuje vôbec nejaký cisár, vodca, ktorý by nemal ruky ušpinené od krvi? A kto by mohol tvrdiť, že je čistejší ako ostatní?
„Áno. Postarám sa, aby som svojho mladšieho brata dobre viedol.“
[1] Shixiong – Starší brat – tu nejde o rodinné oslovenie. Ukazuje pozíciu človeka v spoločnosti, tu medzi žiakmi bojového učenia, kde sa zvyčajne oslovujú „starší brat“/“starší brat v boji“, „mladší brat“/“mladší brat v boji“ najčastejšie podľa veku.
[2] The Strategy of the Vermilion Yang – Zhuyang Ce – 朱阳策 – vermillion, sun, strategy – zvolila som názov Stratégia rumelkového slnka
[3] The Key to Ascend the Truth – zvolila som názov Kľúč vzostupu pravdy
[4] Meditation Ways (心法 xinfa): cesta srdca, cesta mentálnej kultivácie. Špecifická cesta kultivácie vnútornej sily pomocou meditácie, špecifickou cestou cirkulácie qi, vnútornej sily.
[5] Western Regions (西域 xiyu): názov používaný v starodávnej Číne pre západ krajiny – na západ od Yuwen Pass. Teraz je to centrálna Ázia.
[6] 内功(nei gong) Kultivácia qi a dýchania v tele na rozdiel od vonkajšej kultivácie a rozvíjania bojových schopností
[7] 真气 (skutočné qi) všeobecné známe ako qi. V taoizme je skutočné qi, teda zdroj životnej sily, zlúčením Xiantian qi a Huotian qi
[8] Stolová hra go – čínske šachy
[9] Gate of Vitality (命门 mingmen): Brána vitality. Referuje k zdroju životnej sily. Vo wuxia románoch sa používa bod na zápästí pravej ruky. Naproti tomu v čínskej medicíne je tento bod lokalizovaný v oblasti pásu. Je to kritický bod. Cez tento bod môže byť bojovník praktizujúci bojové umenie vážne zranený alebo aj usmrtený vcelku jednoducho.
[10] Grand Master of Remonstrance – nenašla som dosť informácií, tak som zvolila názov Veľmajster hovorcov (ešte pouvažujem). Je to funkcia vládneho úradníka.
Žiaden komentár, buďte prvý.